Eerste verslag Nigeria avontuur - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Terry Berends - WaarBenJij.nu Eerste verslag Nigeria avontuur - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Terry Berends - WaarBenJij.nu

Eerste verslag Nigeria avontuur

Door: Terry Berends

Blijf op de hoogte en volg Terry

12 April 2012 | Nigeria, Lagos

Hallo allemaal,

Mijn eerste week zit er al weer op en hierbij even een korte terugblik op mijn eerste week. Zoals jullie allen weten ben ik op 1 April naar Lagos, Nigeria gegaan om voor Heineken (Consolidated breweries) af te studeren.
Mijn vlucht was met KLM, non-stop en duurde ongeveer 5.5 uur. Tijdens het boarden zag ik al het grote verschil tussen Blank en local, alle ' Blanke zakenlui' in business class en de lokale in economy.
Na een fijne vlucht gehad te hebben begon het avontuur. De douane duurde in totaal 3u en je moet het volgende voorstellen: Je staat daar in een mensenmassa, zonder airco, van paspoort check naar paspoort check en na 3u uur zijn alle
koffers weg, vliegveld leeg en daar sta je dan nog in de rij. Gelukkig en afterall waren mijn papieren goed gekeurd en mocht ik door de douane waar ik meteen werd opgevangen door de protocol. Gelukkig waren mijn koffers er ook nog en werd ik onder begeleiding naar de auto gebracht. Deze auto ziet er uit als in de films, een dikke gepanserde Jeep, dik staal in de deuren, dikke lagen glas etc..zag er erg nice uit!!! onder begeleiding verder naar Guesthouse gebracht.
Ik werd ontvangen door mijn nieuwe huisgenoten, Frederik en Paul. Frederik is mijn directe leidinggevende, heeft na zijn studie een jaar in Congo een stage gedaan en is nu sales&distribution manager. Paul heeft basically zijn hele leven overal ter wereld gewoond en heeft daarom enorm veel buitenlandse ervaring opgedaan. Op maandag ochtend meteen naar kantoor geweest, s'ochtends ontbijtje door de kok, chauffeur kwam voorrijden..helemaal prima dus! Maandag t/m woensdag stond vooral in het teken van kennismaken, inlezen, lezen en nog eens lezen. Donderdag en vrijdag was erg leuk, ben de markt in geweest met een truck om het bier te verkopen en direct af te leveren bij de klant. Wat een ervaring, tussen de locals als enige blanke door de smalle straatjes crossen met zoo ontzettend veel mensen. Lokale lunch was ook een avontuur, heb vis,geit,koe,curry, rijst als lunch gehad. Wel wennen die lokale gerechten maar opzich prima te eten. Oja, s'avonds bij het Radisson hotel heerlijk aan het water wat biertjes gedronken en een hapje gegeten.
De eerste week zit er alweer op wat relatief snel is gegaan. In het (paas) weekend zijn de broer en zus van mijn huisgenoot en mijn leidinggevende voor een weekendje naar Lagos gevlogen. In het weekend hebben we echt van alles gedaan. Op zaterdag zijn we vanuit de stad vertrokken om een jungle trip te maken. Tijdens deze tocht zag duurde het erg lang om de stad uit te komen, veel suburbs (voorsteden) en eindelijk weer wat natuur kunnen zien. We zijn in een bootje gestapt en maakte een kano tocht door de jungle wat erg indrukwekkend was. We kwamen in een klein dorpje aan wat helemaal verscholen lag in de jungle. Erg leuk om de blije kindjes te zien en wij als blanke waren een attractie voor de kids. Daarna de bootjes weer in en terug de natuur in. In de middag zijn we naar een lokale
vismakrt geweest waar je o.a. aligators, schilpadden etc kan komen. We zagen ook een kleine haven waar vroeger de slaven werden opgehaald om getransporteerd te worden naar andere landen, erg indrukwekkend om te zien. Ik zag ook erg de armoede van de mensen, ze leven in kleine hutjes en hebben nagenoeg geen bezittingen. Het mooie is dat ze moeten vechten voor hun leven in de maatschappij maar toch lachen en altijd vriendelijk zijn, btewijfelof dit echt is of gemaakt. Na de vismakrt zijn we allemaal terug gegaan naar het guesthouse. Naast ons guesthouse is een luxe hotel waar je heerlijk tot rust kan komen, lounge muziek, westerse rijkelui expats die even komen zonnen. Toen schrok ik wel even dat ik in de ochtend allemaal armoede zag en nu weer in het luxe leventje zit, verschil is hier zeer groot. S' avonds voor het eerst weze stappen. Natuurlijk meteen doorgehaald tot 5u, mooie clubs gezien en grappige muziek..wel duur, avondje stappen kan je ongeveer 75euro neertellen.
Zondag lekker aan zwembad gehangen en voetbal schoenen gekocht. Elke maandag wordt hier gevoetbald met allemaal expat lui. Ook ben ik nog een avond geweest bij een soort Idols van Nigeria, zijn we weer via via binnen gekomen..gratis bier dus weer prima geregeld. Deze week was meteen erg bikkelen, draai hier gemiddeld 10u per dag en we hebben de hele week al geen internet in ons guesthouse grrr. Op kantoor valt elk half uur ongeveer de elektriciteit uit, ook weer een corrupte bende.. De generatoren werken nog op diesel en wordt natuurlijk veel op verdiend. Nog een leuk weetje is dat op vele huizen staat ' this house is not for sale' het betekent dat ik een makelaar kan spelen en zomaar een huis kan verkopen aan iemand en die er zo in kan trekken, betekent dat je zo je huis kwijt kan zijn haha. Dit voorkom je door ' this house is not for sale' te verven. Dan weet je dat het huis echt een eigenaar heeft. Allemaal kleine dingetjes wat wel grappig is. Verder is het land en het luxe expat leventje zeer duur, gelukkig kan ik van mijn stagevergoeding net overleven.
Verder is deze week een Indier bij ons ingetrokken, leuk om wat meer over India te weten te komen. Hij vertrekt na het weekend weer omdat hij in Lagos een leuk'optrekje' aan het zoeken is. Het kantoor waar ik werk is best grappig, ziet er uit als je in de jaren 60 bent beland. Allemaal oude computers, kleding stijl van jaren geleden, internet valt vaak uit, iedereen doet maar wat en niemand helpt elkaar, meubels zijn super oud..welkom op het kantoor in Lagos haha.Helaas hebben we nu al een week geen internet thuis, vandaar dat ik dit even sneaky op kantoor doe. Hopelijk heb ik vaker internet thuis zodat ik vaker berichten kan plaatsen.

cheers,
Terry

  • 12 April 2012 - 19:21

    Anita Van Ginkel:

    Hoi Terry!
    Leuk te horen dat je het naar je zin hebt. Het lijkt me een boeiend land en zo te lezen heb je het goed voor elkaar :-). Heel veel succes en ik ben benieuwd naar je volgende bericht!
    groetjes!

  • 12 April 2012 - 20:27

    Tante Tinie Ome Anne:

    hoi Terry!!! Fijn dat je weer wat van je laat horen en gezien je bericht komt het dik voor elkaar! Zijn benieuwd hoe het verder gaat en kijken uit naar je volgende bericht. succes en maak er wat moois van :-) Groetjes

  • 16 April 2012 - 14:45

    Bo Pietersz:

    Hey Terry!

    Wat mooi om dit allemaal te lezen! Have fun daaro, en ik spreek je snel weer man!

    Ciaoo

  • 18 April 2012 - 13:33

    Jan:

    Mooie Lul!

    Wat een mooi verhaal. Veel verschil tussen arm en rijk dus.. lange dagen maken klinkt niet heel chill, maar dus wel veel leren en je doet al meteen leuke dingen in het weekend dus dat is dan weer mooi! Kan je het tempo een beetje bijhouden met stappen daar?:) Wat een ervaringen al in 1 week. dit wordt een toptijd, dat kan niet anders. Viel spass en ik kijk al uit naar je volgende avontuurlijke verhalen! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Terry

Check hier al mijn foto's http://picasaweb.google.nl/braatworst16/

Actief sinds 29 Juni 2008
Verslag gelezen: 1631
Totaal aantal bezoekers 28583

Voorgaande reizen:

01 April 2012 - 31 Augustus 2012

Afstuderen Nigeria

Landen bezocht: